Vandaag las ik een artikel over de socioloog Bart van Heerikhuizen, docent aan de Uva die met pensioen is gegaan. Het artikel stond in het blad Spui dat ik ontvang als alumni. Ik heb met veel plezier gestudeerd op de Uva. Na zeven mooie jaren in Leiden leek het me een mooie switch om mijn master Religiestudies in Amsterdam te doen, en daar heb ik geen spijt van gehad. Mooie oude universiteitsgebouwen, een prettige sfeer en laagdrempelige docenten met een bak aan kennis. Van Heerikhuizen ken ik niet, maar wat ik uit het artikel opmaak is dat hij een zeer geliefd docent was. Hij werd drie keer genomineerd als Docent van het Jaar en hij ontving in 2010 de Excellent Teacher Award aan het Amsterdam University College. Bij zijn afscheid paste de ruim 500 aanwezigen met moeite in de Aula. Wat maakt iemand een goede docent? Deze vraag heb ik mezelf vaak gesteld tijdens het halfjaar dat ik lesgaf op de hogeschool. Ik haalde mij de leraren voor de geest die voor mij een rolmodel zijn geweest. Meester Leen van de basisschool die mij als negenjarige wist te boeien met zijn wetenswaardigheden over het dieren- en plantenrijk. Op de middelbare school is mij een Duitse lerares bijgebleven die het voor elkaar kreeg met een klas vol pubers Goethes Faust te lezen. Mijn Leidse heldin is Ernestine van der Wall; professor in de geschiedenis van het moderne Christendom die mijn scriptie begeleidde. Het is de combinatie van kennis, didactiek maar ook begeistering, zo was mijn conclusie. Van Heerikhuizen gaf dertig jaar lang het eerstejaarscollege sociologie. Dan is het wel de kunst om gepassioneerd te blijven. ‘Het is niet goed om in herhaling te vallen voor jezelf, en voor de kwaliteit van het college al helemaal niet’, zegt hij. Hij heeft er een trucje voor: ‘De dagen voorafgaand aan het college dompel ik mezelf onder in de werken van de grote socioloog die ik ga behandelen. Dan raak ik zo onder de indruk van de grootsheid van zo’n denker dat ik mezelf als het ware in een euforische stemming breng. Dan ga ik opgeladen naar het college en breng dat enthousiasme aan de studenten over te brengen’.
Dat een schoolsysteem je niet altijd in staat stelt het beste uit je docentschap te halen is me ook duidelijk geworden. Werkdruk, accreditatie, studieloopbaanbegeleiding, introductiekampen, cijferlijsten leiden je af van datgene waarvoor je bent aangenomen: lesgeven! Daarom is het zo fijn binnen mijn eigen zinnigepraat mijn enthousiasme voor de belangrijke denkers en onderwerpen uit de theologie, filosofie, godsdienstpsychologie en sociologie over te brengen, en me keer op keer onder te mogen dompelen in hun werk. Be my guest!